ويلم فلور ( مترجم : ابو القاسم سرى )
93
اشرف افغان بر تختگاه اصفهان ( به روايت شاهدان هلندى ) ( فارسي )
كرد . در پايان نوامبر 1728 خبر رسيد كه شاه اشرف زبردستخان را از حكومت كرمان بر كنار ساخته است . هنوز ناحيهء كرمان كاملا در زير يوغ حكومت افغان قرار نگرفته بود . در اين زمان زبردستخان به بم رفته بود تا از طريق بلوچستان به ميناب و بندرعباس درآيد . اين لشكركشىها شايد به سبب اين بود كه مير عبد اللّه سركردهء بلوچ ، حكومت يزد و كرمان را براى برادرزادهء خود از شاه اشرف درخواست كرده بود . و دست به فعاليتهائى زده پيشنهاد كرده بود چنانچه حكومت اين شهرها به برادرزادهاش داده شود خود را به شاه اشرف تسليم خواهد كرد و گفته مىشد كه شاه اشرف به عبداللّه خان پيغام داده است كه اگر به اصفهان بيائى حتى شهرهاى بيشترى هم كه بخواهى به تو خواهم داد . اما آشوب و بلا در ناحيهء كرمان ادامه يافت . در حوالى اوت 1729 گروهى افغان كه در هنگام تاخت و تاز به قلعهء راور ، از آن نواحى رانده شده بودند ، به كرمان بازگشتند . شاه اشرف كه دستور داده بود اين خبرها پنهان بماند دستور داد كه قلعه را رها كرده اهالى اين آبادى را قتل عام كنند . خبر رسيد كه عبداللّه خان كه مسئول آن ناحيه بود اين دستور را انجام داده است . شورش يزد كه در آغاز سال 1728 درگرفته بود روزگارى دراز همى بود يعقوبخان قوللر آغاسى باشى كه به حكومت اين شهر فرستاده شده بود در 13 اوت 1728 لنگان و شلان به اصفهان بازگردانده شد . شاه اشرف برادر يعقوبخان را به جاى او به يزد فرستاد . رهبرى شورش يزد را يك مين باشى به عهده داشت كه سر - انجام در حوالى نوامبر 1728 با حيلهء افغانان كه او را از حصار خود ترغيب به بيرون آمدن و حمله كرده بودند شكست خورد . رحيمخان همهء سپاهيان مين باشى نامبرده را از دم تيغ گذرانده خودش را در زنجير و بند به اصفهان فرستاد . شاه اشرف كشتار مردمان يزد را قدغن ساخت اما دست لشكريان افغان را در تاراج و چپاول شهر باز گذاشت . مين باشى در بند در نيمهء ماه دسامبر 1728 به اصفهان رسيد . در حضور اشرف